مراحل جست و جوی کار و استخدام

استخدام شدن در یک شغل مناسب با درآمد خوب، آرزوی بسیاری از کارجویان است و همه دوست دارند موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند. اما گاهی اشتباهات ما در انجام فرآیند و مراحل جستجوی کار باعث می‌شود نتوانیم شغل ایده آلی برای خود پیدا کنیم. در این مقاله کوتاه در مورد فرآیند کاریابی و استخدام شدن صحبت می‌کنیم. اگر کارجو هستید این مقاله را بخوانید و نکات آن را به خاطر بسپرید تا مطمئن شوید فرآیند استخدام شدن را به‌درستی انجام می‌دهید و چیزی را از قلم نینداخته باشید.

شروع سفری جذاب و پر ماجرا

·         تمرکزتان را روی یک گروه شغلی بگذارید.

·         برای تقویت مهارت‌هایتان همیشه در حال مطالعه باشید.

·         در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و کاربردی شرکت کنید.

·         اطلاعات رزومه‌تان را به روز رسانی و تکمیل کنید.

رزومه حرفه‌ای، برگ برنده شما در این رقابت

·         از قالب رزومه استاندارد و حرفه‌ای استفاده کنید.

·         رزومه در 1 و حداکثر 2 صفحه نوشته شود.

·         اطلاعات، به روز و واقعی باشد.

·         ابتدا سوابق کاری، بعد سوابق تحصیلی را بنویسید.

·         اطلاعات، کوتاه و مختصر ولی گویا باشد.

برای اینکه شانس شما در به دست آوردن شغل رویایی تان بیشتر شود، باید رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید. در اینجا چند نکته به شما می‌آموزیم که در ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند.

استفاده از کلمات کلیدی در رزومه

تعداد زیادی از آگهی‌های شغلی که فکر می‌کنید برای شما مناسب هستند و مایل هستید که برای آن‌ها رزومه ارسال کنید را مطالعه کنید. اگر تعداد آگهی‌های موجود زیاد نیست، آگهی‌های منقضی شده را نیز مطالعه کنید. معمولا کارفرمایان در آگهی‌های مربوط به یک گروه شغلی، مهارت‌ها و انتظارات خاصی را مد نظر دارند.

وارد کردن اطلاعات مرتبط و مهم‌تر در رزومه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نوشتن رزومه باید به آن دقت داشته باشید، خلاصه‌نویسی است. شما باید با کمترین کلمات ممکن، بیشترین و مهم‌ترین اطلاعات را در رابطه با خودتان به کارفرما بدهید. به یاد داشته باشید که اکثر کارفرماها، اگر ابتدای رزومه را نپسندند، از خواندن ادامه‌ی آن صرف نظر می‌کنند. بنابراین، جذاب‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات را در ابتدای رزومه بگذارید و در انتهای رزومه می‌توانید به مهارت‌ها، تجربیات و افتخارات جانبی خود اشاره کنید.

ساده‌نویسی

در نوشتن رزومه‌ی خود از ساده‌ترین کلمات استفاده کنید، که مفهوم چند پهلو ندارد و سریعا منظور شما را به خواننده منتقل می‌کنند.

در صورت نیاز، برای مشاغل متفاوت، روزمه‌های مختلفی بنویسید

خیلی وقت‌ها، یک رزومه‌ی کلی برای همه‌ی مشاغل در یک گروه شغلی، مناسب نیست. بنابراین، پیش از هر بار ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی جدید، در صورت نیاز، رزومه‌ی خود را متناسب با آن، تغییر دهید. اگر می‌خواهید در چند گروه شغلی مختلف، شانس خود را برای استخدام شدن امتحان کنید، باید برای هر گروه شغلی، یک رزومه‌ی کاملا مجزا با کلیدواژه، اطلاعات و ظاهر متفاوت بسازید.

شناسایی شرکت‌ها قبل از ارسال رزومه

هنگامی که جستجوی شغل را شروع کنید، می‌بینید که شرکت‌های متعددی آگهی‌های استخدامی منتشر می‌کنند. در صورتی که برای گروه شغلی مد نظر شما فرصت‌های شغلی متعددی وجود داشته باشد، بهتر است که برای شرکت‌هایی رزومه ارسال کنید که از اعتبار آن‌ها مطمئن هستید. در صورتی که شرکت‌ها را نمی‌شناسید، پیش از ارسال رزومه، در رابطه با آن‌ها تحقیق کنید.

وقتی که رزومه‌ی خود را تکمیل کردید می‌توانید ارسال رزومه برای آگهی‌های شغلی مورد نظر خود را آغاز کنید. البته، همانطور که در بالا گفتیم، پیش از ارسال رزومه برای هر شرکتی، آن شرکت را به خوبی بشناسید.

پیش از ارسال رزومه برای یک آگهی استخدام، از تطابق آن با مهارت و شرایط خود، مطمئن شوید. سپس آن آگهی را با دقت مطالعه کنید و رزومه‌ی خود را با آن آگهی تطبیق دهید.

اگر واقعا برای تصاحب آن شغل مشتاق هستید، به ارسال رزومه اکتفا نکنید و یک نامه‌ی اختصاصی (cover letter) نیز برای کارفرما ایمیل کنید. شما در این نامه‌ی اختصاصی، به کارفرما می‌گویید که چرا برای آن شغل مناسب هستید و انگیزه‌ی بالای خود را برای تصاحب آن جایگاه شغلی به او نشان می‌دهید.

یافتن بهترین موقعیت‌های شغلی

·         آگهی‌های استخدام در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن را بررسی کنید.

·         از سایت‌های کاریابی معتبر و مطمئن استفاده کنید.

·         شرح وظایف و توضیحات هر آگهی را با دقت مطالعه کنید.

·         تنها برای موقعیت‌های شغلی مرتبط رزومه ارسال کنید.

فوت و فن موفقیت در جلسه مصاحبه

·         حتما در مورد شرکت تحقیق کنید.

·         لباس مناسب و رسمی بپوشید.

·         به موقع به جلسه برسید.

·         زبان بدن حرفه‌ای و با اعتماد به نفس داشته باشید.

·         با صداقت و راستگویی به سوال‌ها جواب دهید.

·         پاسخ‌هایتان گویا و شفاف باشد.

·         به هیچ وجه در مورد کارفرمای قبلی بدگویی نکنید.

رفتار حرفه‌ای در مذاکره برای حقوق

·         میانگین حقوق شغلتان را بدانید.

·         به کمتر از ارزش کارتان موافقت نکنید.

·         مطمئن شوید که حقوق توافقی، همان خالص دریافتی بعد از کسورات باشد.

·         علاوه بر حقوق، در مورد مزایای مالی و غیر مالی هم سوال کنید.

امضای قرارداد

·         متن قرارداد را به دقت بخوانید.

·         قوانین مرخصی، غیبت ساعات و روزهای کاری را مطالعه کنید.

·         از امکان بیمه شدن و شرایز آن مطمئن شوید.

·         یک نسخه از قرارداد باید به شما تحویل داده شود.

دوره آزمایشی، یک سکوی پرش

·         هرچه قدر می‌توانید سوال کنید و کنجکاو شوید.

·         نرم‌افزارهای کاربردی مرتبط با کارتان را یاد بگیرید.

·         خلاقیت داشته و مشتاق یادگیری باشید.

·         ارتباط خوبی با همکاران و مدیرانتان برقرار کنید.

 

مراحل استخدام، مسیر پرپیچ و خم و گاهی دشوار است و جای تعجب نیست که آن را به هفت خوان رستم تشبیه کرده‌ایم. اگر بدون هدف و بدون آمادگی وارد این مسیر حساس و مهم شوید نتیجه مناسبی نخواهید گرفت و تنها ممکن است زمان و انرژی زیادی برای امتحان کردن شغلهای مختلف و ارسال رزومه هدر دهید. اما از سوی دیگر هرچقدر برای این سفر آماده‌تر و مجهزتر باشید مطمئنا نتیجه بهتری از آن خواهید گرفت.

توصیه ما به شما این است که حتی اگر شغل موردنظرتان کاملا متناسب با رشته تحصیلی شما در دانشگاه است اما باز هم به اطلاعات دوران تحصیل اکتفا نکنید و با مطالعه منابع و اطلاعات جدید، دانش خود را به روز کنید یا در دوره‌های آموزشی که توسط موسسات مختلف برگزار میشود شرکت کنید. گزارش سراسری جاب ویژن در مورد حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ نشان می‌‌دهد که مدرک تحصیلی تفاوت چندانی در حقوق و درآمد ماهیانه شما نخواهد داشت و این، سطح مهارت‌ها و توانمندی‌‌های شماست که رقم حقوقتان را تعیین می‌کند.

اگر مراحل بالا را رعایت کنید و آگهی‌های استخدام جاب ویژن را به طور مرتب بررسی کنید مطمئن باشید به زودی موقعیت شغلی مناسبی پیدا خواهید کرد و می‌توانید رشد و پیشرفت خوبی در مسیر حرفه‌‌ای و کاری خود داشته باشید.

[ بازدید : 68 ]

[ يکشنبه 17 مرداد 1400 ] 14:41 ] [ محیا باقری ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]